Close
Logo

Om Os

Cubanfoodla - Denne Populære Vin Ratings Og Anmeldelser, Ideen Om Unikke Opskrifter, Information Om Kombinationerne Af Nyhedsdækningen Og Nyttige Vejledninger.

Kultur

Sådan laver du chardonnay for tiderne

Chardonnay er uden tvivl en af ​​de mest kontroversielle druer i verden. Smøragtige stilarter har en tendens til at høste mest kritik: Nogle elsker den rige mundfølelse, som produceres af malolaktisk gæring , mens andre mener, at teksturen distraherer fra druens sande smag.



At producere en Chardonnay-stil, der appellerer til begge lejre, er ingen lille bedrift. Det samme gør det at navigere i stadig mere uforudsigeligt vejr og det eksistentielle problem med klimaændringer. Givet disse forhindringer, hvordan skaber man en Chardonnay med en konstant smagsprofil, år for år? Sådan var udfordringen for Cara Morrison, vinmageren af Sonoma-Cutrer Vineyards .

Du kan måske også lide: Den store Chardonnay-debat: At smøre eller ikke at smøre?

Morrison blev først forelsket i Sonoma-Cutrers klassiske Chardonnay for årtier siden. På det tidspunkt planlagde hun ikke at gøre karriere inden for vin - hun var oprindeligt en pre-med studerende ved University of California, Davis. Alligevel erkendte hun tidligt, at vinfremstilling blandede hendes videnskabelige nysgerrighed med kunst. Med tiden valgte hun at dreje og sluttede sig til holdet hos Sonoma-Cutrer. Der balancerer hun innovation med tradition, hvilket har hjulpet hende med at lave en konsistent vin med vedvarende appel.



Hør, mens Morrison deler, hvad hun ville ønske, at flere vidste om Chardonnay; hvordan videnskab og kunst kan smelte sammen for at skabe forskellige vinstile; og hvordan gammeldags vintøj lokker en ny generation af drikkende.

  Apple Podcast-logo
  Google Podcast-logo


Afskrift af episode

Transskriptioner genereres ved hjælp af en kombination af talegenkendelsessoftware og menneskelige transskriberinger og kan indeholde fejl. Kontroller venligst den tilsvarende lyd, før du citerer.

Højttalere: Jacy Topps, Samantha Sette, Cara Morrison

Jacy Topps 00:08

Hej og velkommen til Vinentusiast-podcasten. Du serverer dem drinkskultur og de mennesker, der kører den. Jeg er Jacy Topps. I denne uge taler vi om Chardonnay. Chardonnay er uden tvivl en af ​​de mest misforståede druer. Og lidt kontroversielt, hvis vi skal være ærlige. Alligevel er det en af ​​de mest populære vine i USA. Samantha Sette digital web-producent satte sig sammen med Cara Morrison for at diskutere den populære drue. Cara er direktør for vinfremstilling hos Sonoma-Cutrer. Med base i Sonoma Valley, er vinmærket etableret for over 40 år siden, berømt for sin Chardonnay-produktion. Så lyt med, når Cara forklarer, hvorfor hun skiftede sin præ med-studie til at studere vindyrkning og enologi, de mange faktorer, der indgår i høsten hvert år. Hvad hun ville ønske, at flere vidste om Chardonnay, og hvordan klassiske Chardonnay-vinproducenter forsøger at bringe de yngre forbrugere ind. Kaldet er en drømmekollektion af californiske vine, der tilbyder et særskilt udvalg af varianter, stilarter og klassens bedste appellationer. Vinmageren James McDowell giver hver vin en klar, enestående stemme og arbejder sammen med kendte familieavlere for at lave Chardonnay, Pinot Noir og Cabernet Sauvignon, mens han samler over 70 90-plus partiturer i processen. Tilmeld dig en af ​​Callings, fuldt tilpasselige vinklubber for første adgang til nye udgivelser, specielle biblioteksårgange og mere. Med fire medlemsmuligheder er der en klub for enhver vinelsker, modtag tre forsendelser om året, eller prøv det månedlige abonnement, der leverer tre flasker om måneden lige til døren. For mere information og adgang, besøg os hos den ringende wine.com backslash-entusiast.

Samantha Sette 02:14

Hej alle sammen og velkommen til Vinentusiast podcast. Mit navn er Samantha Sette og jeg er den digitale webproducent her hos Wine Enthusiast. Og i dag har jeg fornøjelsen at tale med Cara Morrison, tidligere Chardonnay-vinmager og nuværende direktør for vinfremstilling hos Sonoma cutrer. For dem, der ikke er så bekendte, er Sonoma cutrer ikke overraskende placeret i Californien. Sonoma Valley-mærket har eksisteret i over 40 år nu og er kendt for sin Chardonnay. Hvis du er ny inden for vin, kan du måske genkende den gule kantede etiket, som Cara har spillet en hovedrolle i at lave gennem årene. Men før vi dykker ned i videnskaben og de forskellige forestillinger omkring Chardonnay, Cara, har du noget imod at dele lidt mere om dig selv?

Cara Morrison 02:52

Jo da. Så jeg er Cara Morrison. Jeg har været her hos Sonoma cutrer og lavet Chardonnay siden 2005. Og jeg er helt vild med det og elsker at lave vinen her. Og det er en fornøjelse. Jeg ved ikke, hvad jeg ellers skal sige, ved du? Gift med to børn?

Samantha Sette 03:10

Det lyder som et drømmejob, tror jeg. Havde du nogensinde forventet, at du ville ende med at lave Chardonnay for at leve?

Cara Morrison 03:16

Nej, nej, det var ikke meningen. Nå, ingen ved, hvad de skal gøre, når de starter, vel. Jeg mener, jeg har en søn, der snart skal på college. Og du ved, han ved det ikke, og jeg tænker bare, hvor spændende er det? Bare for at gå ind i det ukendte. Og du ved, da jeg gik på college, var jeg præ-medicinsk og vidste, at jeg kunne lide videnskab, men jeg vidste ikke, hvad jeg skulle med det. Og så har jeg lige fundet vinfremstilling, jeg har ikke været på UC Davis og fundet vinfremstilling, og det var det bare klikkede, og det ramte, så ja, der er du, du er med.

Samantha Sette 03:52

Ja. Og hvad tror du, der inspirerede den overgang fra at være præ med til at studere vin? Jeg bemærker, at der er mange ligheder med hensyn til videnskab, du ved, vinfremstilling er en videnskab i sidste ende.

Cara Morrison 04:03

Absolut. Og det ved du, det er jeg gør alt i livet. Jeg planlægger alt. Folk gør grin med mig, fordi jeg har regneark med alt. Men når det kom til min karriere, talte jeg seriøst bare med en, der var kandidatstuderende og vinavl og enologi, og jeg syntes, det lyder så interessant. Og jeg gik til intro til vinfremstillingskursus på UC Davis. Det var lige begyndelsen af ​​kvartalet, og så jeg gik til introklassen, og jeg blev forelsket i den, og jeg faldt seriøst ud af professoren tilbage til hendes kontor og bad om at skifte hovedfag, og jeg ændrede det som den dag, og det gør jeg aldrig. sådan noget. Men det var så impulsivt af mig. Men det var, som om det var dette lyn, og jeg troede, at videnskaben og kunsten var minimal, det handlede om, kun handlede om, hvordan forskellige vinproducenter kan tage den samme vin, samme druer og lave helt forskellige vine baseret på stil. Og så er der videnskaben bag gæringerne, og jeg troede, at dette er perfekt, det var en fantastisk kombination af videnskab og kunst.

Samantha Sette 05:03

Det lyder som om du virkelig lyttede til din mavefornemmelse og din intuition, hvilket er så svært på det tidspunkt af dit liv. Jeg er sikker på, at alle har det sådan, uanset alder, så lytter du til det her lige nu. Så bifald det fuldstændig. Det er en svær ting at gøre. Og du har ret i, at vinfremstilling ikke kun er en videnskab, det tror jeg, jeg sagde før. Men der er dette kunstelement til, hvordan ser du, at videnskab og kunst, de to komponenter virkelig viser i det, du laver?

Cara Morrison 05:29

Hvordan viser det sig i det, jeg laver? Godt?

Samantha Sette 05:34

Kan du lede os gennem videnskabsdelen og kunstdelen og måske som hvor de smelter sammen?

Cara Morrison 05:39

Nå, der er, jeg mener, selvfølgelig, der er videnskaben om vinfremstilling, fordi du ved, du ser på syren og murstenene, sukkerindholdet i druen. Så det handler om, hvornår du vælger, men det er også smagene. Så du kan analysere hele kemien. Men du skal stadig gå ud til vingården for at smage den. Du kan ikke bare se på tallene og sige ja, vælg det, fordi jeg kan se på nogle tal og tænke: Åh, vi skal helt sikkert vælge det her. Og du kørte ud til vingården gå Åh, og ikke helt klar endnu. Og så overrasker det dig hele tiden. Så du skal altid på en måde tjekke, tjekke tilbage og bekræfte, at du ikke bare kan se på et stykke papir og nej, så kunstdelen smager og føler virkelig, hvad åh, er det vores stil? Igen, det kan ikke skrives på et stykke papir? Nemlig. Du skal smage det for at vide det. Ja. Så det er, det er sådan, det hænger sammen. Så det er at kende al baggrunden i at forstå, hvordan vinen skrider frem. Og du ved, at vide, hvad kemien kommer til at ændre, men også at vide, hvordan det kommer til at smage og tænke tilbage, åh, for 10 år siden smagte det sådan her, eller vi havde betingelser som disse. Og det er, hvad vi gjorde. Og det virkede. Og i at arbejde sådan.

Samantha Sette 06:50

Ja. Så en dag i vingården, hvis du smager på druerne, og du vurderer som: Hej, det her er stilen. Tager du det med til laboratoriet, eller hvor du nu arbejder for at vurdere kemien? Er der nogen kemiske komponenter eller indikatorer for lignende, Hej, dette er stilen, sådan ser den ud.

Cara Morrison 07:07

Det fortæller dig kun, at sukkerindholdet er syreindhold, hvilket giver dig gode indikatorer. Så vi har folk, der går ud til vinmarkerne, som lige nu er det høsttid, og de har folk, der går ud til vinmarkerne for at hente drueprøver og bringe det tilbage til laboratoriet, og de får tal. Og så kunne jeg se på listen over tal. Og du kan se nogle, der tydeligvis ikke er klar. Men så kan du se, at nogle af disse kommer tættere på. Så du ved, hvor du virkelig skal tjekke og se. Så det hjælper med at guide dig. Men så i sidste ende kommer plukkaldene fra smag.

Samantha Sette 07:35

Forstår det?.Og er den proces forskellig fra sort til sort? Nå, drue til drue.

Cara Morrison 07:42

I bund og grund er det det samme, du ved, se, du kan gøre det med enhver trens, du ser på det du kender, sødme og surhed, du ved, de er ikke alle de samme parametre. Men igen, kommer ned til smag i nogle år, som i år, ikke? Det er et meget fedt år. Jeg ved, det er ligesom varmt og resten af ​​USA. Men det er meget fedt. i Sonoma County, Californien hele denne sommer, har det været meget fedt. Og det er altså meget senere høst end normalt. Så smagene udvikler sig langsomt. Men de er også du kan, vi behøver måske ikke at komme til det samme sukkerindhold for at få de smage, som vi normalt får, som vi kan lide at have. Så det er at vide, at komme til at kalibrere hvert år og sige, at vi ikke behøver at vælge så sødt i år, fordi smagene udvikler sig en uge og plukker lidt før.

Samantha Sette 08:27

Det lyder som mange faktorer. Ja, jeg tror især med 2023-høsten. Hvordan er det her kolde vejr? Du hentydede kort til det, men jeg kunne godt tænke mig at dykke lidt mere ned i det med hensyn til, hvordan dette koldere vejr påvirker, når du høster druerne og smagene og sukkeret, f.eks. hvad er forskellen mellem sukkerindholdet, smag? Hvordan hænger alle disse faktorer sammen?

Cara Morrison 08:48

Hold da op.

Samantha Sette 08:50

Vi kan få, vi kan blive videnskabelige og nørdede.

Cara Morrison 08:54

Så der er sukkerarterne, bare udvikling, du ved, bare udvikling af sukkerarter over tid, og solen er en af ​​de bedste faktorer til at hjælpe dig med dette. Og i år har vi bare ikke haft solen og varmen, som vi plejer. Så surhedsgraden er, at vi bliver, hvilket kan være rigtig godt. Så vi får virkelig gode naturlige syrer i år, og det er også der med røde og hvide, der er en slags phenolisk garvesyrekarakter i druerne. Så jo mindre rigtige de har, nogle gange er det for stærkt af tannin og grønt. Som enhver umoden frugt kan du smage den rigtigt, du ved, du har et æble eller endda sure druer, du ved, at Puha, det er ikke klar. Så nogle gange er det ikke kun syren, det er lidt som en tanninbitterhed der, og så du prøver at se for fraværet af det, eller især Chardonnay. Og i røde farver leder du efter, at de skal være lidt blødere og ikke hårde. Så ja, der er mange forskellige faktorer, der kommer sammen, og det er det, du ser og smager. Så som om vi skal ud til Pinot-vingården senere i dag for at se, om det er, de er klar til at plukke. Og vi håber, at de har udviklet sig i denne sidste uge og måske i næste uge, vil de være klar. Så

Samantha Sette 10:11

Det er spændende. Held og lykke med det nu. Jeg ved, det bliver fantastisk. Og jeg vil meget gerne zone ind på Chardonnay, for ret mig, hvis jeg tager fejl, men det er lidt der, din ekspertise er. Det er, hvad vingården er kendt for. Og det er også et meget varmt emne, som folk diskuterer i forhold til Kan de lide Chardonnay? Og folk har meget stærke meninger om Chardonnay. Så ja, jeg tror … et godt sted at starte kan være, du ved, mange holder sig straks væk fra Chardonnay, fordi de synes, det er for smøragtigt uden at prøve det. Og det lyder som om, at hvis det varierer fra år til år, er det måske ikke tilfældet. Så hvad er dine tanker om det, at sådan nogle mennesker synes, det er for smøragtigt.

Cara Morrison 10:55

Det er en bred streg. Der er meget Chardonnay derude. Og i det du ved, da jeg kom ind i branchen i slutningen af ​​90'erne, handlede det om super smøragtige Chardonnays. Og grunden til, at jeg virkelig elsker Sonoma Cutrer Chardonnay, er, at jeg først smagte den. Tilbage i 99 husker jeg ikke og troede, at dette er en Chardonnay, hvad den lavede, fordi den ikke var alt for egetræ. Det var ikke super smøragtigt, og det havde bare rigtig god syre, det havde egetræet, men det komplimenterede frugten, det gav det mundfornemmelsestekstur og dejlige aromaer, men ikke overvældende det. Og det er derfor jeg, jeg smagte Sonoma Cutrer, jeg blev forelsket i den. Og jeg fik jobbet et par år senere, hvilket er fantastisk. Så jeg fik lavet den vin, jeg elsker, i den stil. Og så vi forsøger at være konsekvente i vores stil. Så vi har aldrig skubbet konvolutten på smøragtig, vi faktisk hvordan du får de smøragtige karakterer fra denne model mælkegæring, som du omdanner æblesyre til mælkesyre. Æblesyre er altså i grønne æbler og super hårdt og stramt. og mælkesyrer, som i yoghurt, og den er cremet og rund og rig. Og en del af en bireaktion af den malolaktiske gæring er smøragtige aromaer. Så men du kan få en bakterie, der gør gæringen, du kan få bakterier, der gør meget ud af den smøragtige aroma. Og du får nogle, der ikke gør meget den smøragtige aroma. Og så sørger vi bare for, at vi får nogle, der ikke laver den smøragtige aroma. Og så får vi den cremede mundfornemmelse og tekstur uden den smøragtige aroma. Så ja, nogle Chardonnays skubber virkelig til den smøragtige konvolut. Men som med alt andet, er du nødt til at udforske og se, hvad der er derude. Og jeg ved, det er svært, man ser bare på en flaske, og man kan ikke se, om den bliver smøragtig eller ej. Og så, men det er en fantastisk ting, du kan blive ved med at smage og prøve. Og derfor er det fantastisk at alle disse restauranter har i glas. Så du kan prøve forskellige derude og se, hvilke du virkelig kunne lide dem bedre din stil.

Samantha Sette 13:06

Ja, og jeg mener, jeg elsker det. Og jeg tror for en nøddeskal, bare i tilfælde af, at nogen af ​​vores lyttere ikke er super fortrolige med kemikalierne og tankerne som denne, så forårsager denne omdannelse af malolaktiske gæring den smøragtige smag stort set, hvor ja, det er en slags produkt, og det gør det kender jeg ikke det rigtige ord, den rigtige terminologi

Cara Morrison 13:27

Det er et sideprodukt, som igen, du kan på visse måder, at du laver vinen som mange gange en hane, men Chardonnay og fad og du gør denne batonnoge, hvor de stirrer på båren. Og det hjælper også med at spise diacetylen, som er den smøragtige komponent. Så der er måder at afbøde det på. Så det er ikke så overdrevet smøragtigt, og det overvælder vinen, og du kan ikke få frugten. Og det er sådan, kunsten kommer ind i det igen med videnskaben. Så det ser på de to ting sammen.

Samantha Sette 13:54

Absolut. Og du nævnte også, hvordan vinen hos Sonoma Cutrer ikke har ændret sig meget. Det har været ret konsekvent år for år. Og det er sådan set kendetegnet ved det. Det er tradition, men hvordan finder du især nu som direktør for vinmager med en så historisk tilstedeværelse? Hvordan balancerer du nyhed med den tradition? For jeg ved også, at Sonoma Cutrer er vokset fra kun at producere Chardonnay til at have en så forskelligartet portefølje. Og så har du overhovedet forvildet dig væk fra den stil, især at være der så længe?

Cara Morrison 14:26

Nej, det er en slags vores primære direktiv at blive i denne Chardonnay-stil. Og det er derfor, jeg arbejder her. Jeg elsker dem. Så vi sørger for at holde fast i det. Vi laver lodrette smagninger, normalt om sommeren og vertikale, eller når du smager den samme type blandinger som vores Russian River Ranch Chardonnay, og vil smage Russian River Ranch en Chardonnay lavet sidste 10 år, så gerne 2021 til 20 2011 og vil smage en 10 år lodret og se hvordan og sørg for, at stilen selvfølgelig ældes, så det ikke altid er det samme, men man kan på en måde få en fornemmelse af stilen. Og vi sørger for, at vi ikke svinger. Så vi laver disse vertikaler bare for at holde os i skak, for at vi ikke afviger fra stil eller hvordan tingene har ændret sig. Der er altid en lille smule vintage til vintage variation. Du ved, Moder Natur giver dig, hvad du har, og det bedste, du kan gøre. Men vi prøver at holde det sammen. Så vi forsøger at holde den samme stil år efter år, konsistens er et af de største kendetegn ved Sonoma cutrer Chardonnay, absolut.

Samantha Sette 15:31

Og har dit hold måske overhovedet udviklet sig, eller vinene overordnet og viser holdet i 2005.

Cara Morrison 15:39

Igen forsøger vi at holde en konsistent, men vi er altid, vi er altid, vi kigger altid på nye ting. Så ligesom i 2000, godt i 1999, begyndte de faktisk at lave forsøg med skruelåg, teste skruelåg og kork og puttede de mest forbeholdne vine i den højeste ende i skruelåg. Fordi propper, som mange af jer måske ved, er propper et naturprodukt, og det kan give lejlighedsvis, det kan give en smag, som du bare ikke vil have i din vin. Uanset hvor meget du prøver at rense propperne, er det naturligt. Så vi begyndte at lege med skruelåg, for det var, man kunne garantere, at det bliver den vin, man putter i flasken, og det kommer ikke til at ændre sig på grund af proppen. Og så i 2007 skiftede vi til skruelåg til over halvdelen af ​​vores vine. Og faktisk vil dette år være 100 % skruelåg til vores shard og pinos til årgang 2022. Så vi er begejstrede for, så der er en sådan udvikling, gennem årene med test og afprøvning og se, at det er okay at skifte.

Samantha Sette 16:41

Det er enormt. Ja. Hvad vil du sige, er fordelene ud over at importere den smag af et skruelåg, for er det forskelligt for forskellige varianter som sorter?

Cara Morrison 16:52

Vi har testet det godt, vi har stort set Chard og Pinot, og så testede vi på Chardonnay og så testede vi test og på Pinot, og vi var tilfredse med resultaterne, de gør, at proppen i skruelåget er ældet anderledes gennem årene . Men generelt holder skruelåget mere af aromaerne og smagene, det ældes bare langsommere og skruelåg end kork, fordi der er mindre luft, der er lukket ind. Så vi, vi har bare været glade for skruelåg og mener også, hvor mange produkter derude gør. tvinge forbrugeren til at have et specielt redskab til at åbne det for at få adgang til dit produkt. Det er en adgangsbarriere virkelig at skulle have en proptrækker hele tiden.

Samantha Sette 17:33

Åh, det er en kamp. Jeg er for nylig flyttet, og jeg fik en flaske vin. Det var ikke et skruelåg, og jeg havde ikke en proptrækker. Jeg kunne ikke åbne den. Jeg prøvede alt, hvad jeg prøvede at hænge, ​​jeg prøvede alle, jeg prøvede alle tricks, og det virkede ikke, det var en tid. Det er ligesom en stor udvikling. Det er rigtig spændende. Det lyder sådan set, som om det også bryder dette element af tilgængelighed, for de fleste tror nok ikke, at det ikke er sådan, at en proptrækker øger tilgængeligheden. Men det gør det mere tilgængeligt, for vin kan være denne svære ting, som folk kæmper med. Og der er noget ved et skruelåg, der bare føles meget venligere for mig.

Cara Morrison 18:11

Åh, absolut. Jeg mener, mine forældre er gået på pension og er flyttet til et pensionistsamfund, og alle deres venner kan bare godt lide at få skruelåget nu, fordi det bare er nemmere og proptrækkerne lidt svært for dem. Og så er det ligesom hele aldersgruppen. Det er bare venligere

Samantha Sette 18:28

Det er rigtigt. Og jeg ville gerne spørge, om der er noget, du ved, som vinmager eller gør den Sonoma-skærer, er der noget, I gør for at tiltrække denne næste generation af drikkere? Fordi det er et emne, vi alle tænker på, er, hvordan skal vi nå den næste generation? Kan de lide Chardonnay? Hvad er deres præferencer? Og jeg er nysgerrig efter dine tanker om netop det felt generelt, i forhold til hvad Gen Z synes om din Chardonnay?

Cara Morrison 18:54

Vi ville alle elske at vide, hvad den magiske kugle er. Vi leger med Chardonnay på dåse. Så ligesom vi begyndte at lave skruelåg, før mange mennesker gjorde, besluttede vi at hoppe ind i kategorien dåsevin bare for at se, at det er helt anderledes. Du ved, den vigtigste ting, jeg har lært, er, at aluminiumsdåser ikke er lavet af glas og lyder så indlysende. Aluminiumet reagerer helt anderledes med vin, så glasset er så nervøst, at det bare ikke giver nogen smag eller egenskaber tillader ikke luft ind, og det er bare perfekt til vin. Så vi skal bare lige finde ud af disse aluminiumsdåser til vin, og de udvikler sig over tid, og vi har, du ved, vi har udviklet en stil, der fungerer til dåser Chardonnay, så mere som rustfrit stål mindre tønde og lidt lidt sprødere stil. Så ja, det er et lidt anderledes dyr. Men ja, vi lægger det derude. For bare et eller to år siden lancerede vi Chardonnay på dåse

Jacy Topps 20:05

Og nu et ord fra vores sponsor. Hvor kan du finde de bedste gaver til gode lave priser, så alle vil elske det Total Wine og mere. Med så mange gode flasker at vælge imellem kan du selvfølgelig finde noget for enhver smag på din liste, uanset om det er en Cabernet til din søster, mousserende vin til din kollega eller en enkelt tønde bourbon til far. Og hvis du har brug for hjælp, så spørg bare en af ​​deres venlige guider til råds. Med de laveste priser i over 30 år, vil du altid finde det, du elsker, og elske det, du finder hos Total Wine og mere. Spiritus sælges ikke i Virginia og North Carolina. Drik ansvarligt, vær 21.

Samantha Sette 20:50

Du hentydede lidt til dette. Så at fremstille den dåse Chardonnay lyder, som om der er nogle forskelle i vinfremstillingsprocessen. Du tog rustfrit stål op, og hvad var det sprødere? Du sagde

Cara Morrison 21:00

Det var en sprødere, jeg tror det bare ikke er for meget mere syre, men bare for at have en frisk syre. Og også fordi det er rustfrit stål i den tønde, så man ikke får så meget af den cremede karakter af fadlagringen, der på en måde giver os cremet i mundfornemmelsen, hvor hvis det er rustfrit stål, så er det en smule strammere og mundfornemmelsen, der gør det

Samantha Sette 21:20

Når du sagde sprødere? Jeg troede, du mente som den biologiske genom-redaktør. Jeg var ligesom wow, jeg vil gerne vide mere om denne dåsevin

Cara Morrison 21:33

Nej, nej, så avancerede er vi ikke.

Samantha Sette 21:36

Gerne surt. Okay, vi er på samme side nu

Cara Morrison 21:40

Jeg er glad for, at du bad om, ligesom afklaring.

Samantha Sette 21:44

Det er selvfølgelig spændende. Og okay, det giver mening.

Cara Morrison 21:48

Jeg skal også nævne, at vores Chardonnay på dåse hedder simpelthen cutrer, det ville jeg undlade at nævne. Så det er ikke Sonoma cutrer, det er bare cutrer fra Sonoma Cutrer. Så det er et lidt andet mærke, og de er sjove katte, ligesom dåserne har disse gule og hvide striber på dem og bare en lille smule sjovere og mere interessante. Så yngre. Så vi prøver på en måde at fange den yngre generations blik med det.

Samantha Sette 22:13

Absolut. Som du sagde, det er vi alle sammen. Og med det tænker jeg, som du ved, personligt, at jeg generelt tænker på vin. Ved du hvad, hvorfor er det? Hvorfor kan vi ikke få flere til vin, men især Chardonnay? Hvad er det, du ville ønske, at folk vidste om Chardonnay, især dem, der er lidt bekymrede over det og har deres stærke meninger?

Cara Morrison 22:34

Jeg tror, ​​det handler om at holde et åbent sind. Jeg mener, alt ved at smage vine bør handle om at holde et åbent sind. Og så mange mennesker siger nej, jeg kan ikke lide den slags. Og de lukkede den bare ned. Og det gør så mange mennesker. Og du skal bare sige, åh, lad os give det en chance. Jeg mener, bare fordi jeg ikke kunne lide det for 10 år siden, kunne stilen have ændret sig eller … min smag kunne have ændret sig. Der er så mange faktorer. Og så du skal bare sige, ja, lad os prøve det. Det lyder fantastisk. Jeg mener, når jeg er på en restaurant, og de har noget vin, ved jeg ikke engang, hvordan jeg skal udtale på listen. Det er den første, der vil bestille. Ligesom jeg ikke engang ved hvad det er. Det må jeg prøve. Og jeg synes, alle burde gøre det, som, Åh, det er en jeg har hørt om den Chardonnay i årevis, især til fester. Du ved, der er alle disse vine ved et bord, og du kan prøve forskellige. Eller jeg går vist til en masse fester med der er mange vinmagere. Så der er bare forskellige vine overalt. Og så åh, jeg behøver ikke prøve den igen. Lad os se, hvad der sker med det. Så det handler bare om at holde et åbent sind og være positiv og prøve nye ting. Så

Samantha Sette 23:42

Jeg elsker, at det føles som et meget friskt perspektiv, især når man kommer ind i en Chardonnay, der er traditionel. Og jeg lagde mærke til, at du lavede et 40-års jubilæum, og de samarbejdede med et par andre vinproducenter for at skabe denne blanding. Kan du dele mere om den oplevelse? Fordi jeg synes, det viser denne idé om at prøve nye ting og være en lille smule innovativ, mens man holder fast i traditionen.

Cara Morrison 24:03

Ja, godt denne. Det her var virkelig sjovt. Så 40-års jubilæet Chardonnay bragte vi tilbage, så grundlæggende er jeg den fjerde direktør for vinfremstilling Sonoma co Chair og de foregående tre biblioteker, og de forlod, da de er gået på pension. Og så denne gang var de hovedvinmageren. Og vi ringede til Terry Adams og Bill Benetti, som var den tidligere direktør for vinfremstilling gennem årene, og vi bragte dem tilbage for at smage Chardonnay med os og lave blandingen, så vi havde forskellige komponenter fra de forskellige vinmarker, og vi satte dem sammen med Bill og Terry, og det var virkelig specielt at sammensætte den blanding med folk, der går Benetti, der startede mærket i 1981. Og så Terry Adams, der var her i 30 år, og så Mick og jeg selv for at smage alle vinene sammen og lave den blanding. . Så og så er det, der også var det helt specielle ved den, at de smagte vinen. Og vi har ligesom vores les Pierre vingård og vores cutrer vingård og vores vinehill vingård. Og de sagde: Det er præcis sådan, jeg husker, at det smagte, da vi lavede det. Så det var et kæmpe kompliment, at vi havde holdt fast i den stil, som de havde startet. Og så det er en fantastisk blanding, som vi sætter sammen, og vi sætter den derude. Og lige efter at vi flasker Philbin, var Eddie i midten af ​​90'erne. Nå, da vi smagte med ham, kommer han imod os, åh, jeg vil ikke kunne smage ganen mere data og smagen af ​​vin. Og han er ligesom, Åh, ja, det her har toner af bla, bla, bla. Fordi helt skarp udskæring skar alt. Og vinen og meget indsigtsfuld. Så han var det, det er en fantastisk fyr. Men desværre, lige efter vi havde flasket, døde han. Så vi har dedikeret vores 40 års jubilæum til ham. Så han er, du ved, den stiftende vinmager, han startede hele stilarterne.

Samantha Sette 25:53

Det er smukt. Og det skal være en lille smule skørt på en god måde at se et selskab og en vin. Jeg vil ikke sige transformere, fordi det har været så konsekvent, men udvikle sig over tid og vokse. Fordi I er bare så kendte. Jeg mener, jeg er ret ny i vinverdenen. Og jeg genkender etiketten, og jeg tænkte: Åh, wow, jeg taler til hende. Det er skørt. Og med det et berettiget tillykke med at være direktør for vinfremstilling. Nu kunne jeg godt tænke mig at høre med den overgang, hvordan blev din rolle og din indflydelse hos Sonoma Cutrer ændret? Er der noget, du har øje for, eller bare håber på at få indflydelse, hvor du er?

Cara Morrison 26:29

Nå, jeg gætter på, at min effekt vil have, at det skal være at gøre vinen så konsistent, som vi har været. Så jeg har været her siden 2005. Og Mick Schroeder, den tidligere direktør, vinfremstilling og Terry, jeg arbejdede med dem begge. Og de gav mig altid ret frihånd. Og så hvis jeg sagde dette, så prøv dette. Så lad os gøre dette. Og de sagde: Nå, ja, prøv lidt af den nye gær eller de nye tønder eller denne nye ting. Og det er, jeg føler, at jeg altid har haft en indflydelse og altid været en del af holdet. Og så ser jeg bare mere af det samme ske. Det er bare, jeg tror ikke, jeg behøver at spørge om lov mere.

Samantha Sette 27:09

Sandt nok, og det er begyndt at få os til endelig at male billedet, hvor selvom vinen er konsistent i Chardonnayen, og du ved, hvad du skal få år til år, så er det, hvor det varierer bag kulisserne. Der er så mange faktorer, der skal tage højde for, ikke kun miljøet, men du nævnte gæren, tønderne og alle disse faktorer producerer den samme ting. Men mange mennesker ved ikke, hvad der foregår bag kulisserne. De er ligesom, en flaske kanel gode. Selvfølgelig ved jeg, hvad jeg får. Men der er mere i billedet.

Cara Morrison 27:38

Der er, du ved, de behøver ikke at vide mere, jeg mener, glade for at begynde at læse det uden at vide noget, det er fint. Men det er dejligt, at folk er så nysgerrige og gerne vil vide, hvordan vin laves. Jeg finder det bare. Så interessant, fordi det ikke er alle, de kender bare dig, nogle gange når jeg er på et fly, du ved, du sidder der, og hvis en du ikke kender, og de siger, hvad gør du? Og det er stødende? Har du lyst til at tale eller ej? Nogle gange brugte vinmagere og jeg ligesom de næste tre timer på at forklare, hvorfor denne person… folk kan stille så mange spørgsmål. Det er nogle gange som, åh, jeg arbejder i et laboratorium. Det er sjovt, hvordan folk er så interesserede i vinfremstillingen i processen. Og der er så mange ting bag kulisserne, og det sker med brugen af ​​tønderne. Og igen, fordi vi forsøger at gøre vores vin konsistent, men Moder Natur giver os forskellige druer hvert år. Dybest set er det ikke det samme, du ved, korn eller noget, når du laver spiritus, og de har visse parametre, og du kan passe ind, at vi får disse druer hvert år, ved ikke hvordan vi skal lav disse druer præcis som vi gør hvert år, og så du er nødt til at slags Tinker der, du håber at plukke dem med samme modenhed hvert år. Men igen, vejret er vejret, der skal arbejdes med det. Så det bringer en udfordring, og så jeg kan lide den udfordring for hvert år, det er et nyt puslespil at sammensætte, du ved, jeg laver mit Wordle- og mine forbindelser-puslespil det samme, du ved, det er hvert år, jeg fik en ny blyant, så jeg laver hold

Samantha Sette 29:17

Og hvordan er det? Jeg vil drage en dum parallel, hvordan er det i frikvarteret? Du ved, som om du var en atlet, og vinfremstilling er din sport lige nu, og lige nu er du i sæson, ligesom det er høstsæsonen. Hvad sker der derefter, som om du begynder at geare op med det samme til det næste år?

Cara Morrison 29:32

Åh nej, du beskæftiger dig stadig med eftervirkningerne. Det er du ved, at alle vine og tønder er taget, den er gæret eller og det er sådan, så kigger du lidt på okay, hvad har vi og skal vi røre mere for at få mere mundfornemmelse og tekstur skal vi sådan set bare lad det laves, så det er at vide, hvornår man skal gøre noget og ikke gøre noget nogle gange tænker jeg på vinfremstilling under lagringsprocessen. Jeg kalder det lidt for børnepasning, du ved, børnene har det godt. Du behøver ikke at gribe ind. Men børnene kæmper, du skal gøre noget og hjælpe dem. Og så er det det samme, hvor du ved, dem fine, du kunne bare lade det være, du ved, rørt ved lejlighed, fortsæt med at smage, sørg for at alt er i orden. Og nogle gange kan det bare have brug for en lille smule mere fejl eller noget. Jeg ved ikke. I hvert fald, så smager du bare henover sæsonen. Så ja, der er andre ting at gøre. Vi aftapper. Det er en stor del af processen. Det er ikke helt så talt om. Men ja, der er en masse aftapning i gang, den vigtige del eller så ville det ikke komme til kunderne. Så. Og jeg gætter på, at vi begyndte at ruste op om sommeren, begynde at planlægge den næste gæst.

Samantha Sette 30:38

Og jeg gætter på denne lille sportsanalogi, jeg har her, hvad er en gevinst? Hvad er en gevinst for høsten? Du ved, der er intet trofæ, der er intet mesterskabsspil. Hvad er en gevinst for høstsæsonen?

Cara Morrison 30:49

Hvad er sejren? Jeg mener, det er aldrig umiddelbart. Nå okay. Det er øjeblikkeligt, alle druerne er i, du er ligesom, Puha, okay. Ingen tab. Så der vandt vi. Men det er, du ved, det er, at vi lige har haft et arrangement med nogle klubmedlemmer. Og de sagde bare, hvor meget de elsker vinene og år efter år og gør et godt stykke arbejde. Og det er bare vinden lige der, når folk elsker din vin, og de takker dig for det. Og det faktum, at det sælger, og folk drikker det. Jeg mener, det er en sejr lige dér. Folk nyder vinen. Så du ved, jeg har ikke brug for en vinscore eller et skulderklap. Det er bare rart at se folk nyder det og har det godt.

Samantha Sette 31:29

Absolut. Og det er en slags kultfavorit. Du ved, det er genkendeligt. Det er velkendt. Og igen, jeg er en yngre drikker. Og jeg kender mange mennesker, der vil medbringe en flaske Sonoma cutrer Chardonnay, og de synes, det her er godt. Og jeg er ligesom, tak. Jeg ved.

Cara Morrison 31:46

Se, det er en sejr lige der. Hvis jeg kan, kan jeg tale om vinfremstillingsteamet

Samantha Sette 31:52

Ja vi vil meget gerne høre

Cara Morrison 31:54

Så nu med ændringerne har vi et helt kvindeligt vinfremstillingsteam?

Samantha Sette 31:58

Åh, det er stort.

Cara Morrison 31:59

Ja. Så du ved, jeg har været her siden 2005. At lave Chardonnay. Vi har Zidanelia Arcidiacono, som har lavet Pinot siden 2015. Og nu er hun blevet forfremmet til senior vinmager. Så hun skal også lave skårene og føre tilsyn med Pinot. Og så har vi Sam Parsa, som er kommet med på holdet. Og hun plejede at være i praktik her i 2015 og 16. Og så bragte vi hende tilbage lige i sommers som tredje vinmager. Og det var ikke vores hensigt at have alle kvindelige kvindelige vinproducenter. Det skete sådan set bare. Så det er vi også rigtig glade for.

Samantha Sette 32:39

Ja. Hvad tror du er en af ​​de, jeg ved, at det ikke var med vilje, at dette ændrede sig. Men ser du nogen forskelle fra nu af i forhold til tidligere, og hvordan du vil fungere, hvad du laver og bare energien i rummet, når du laver vin?

Cara Morrison 32:53

Nå, vi er meget mere snakkesalige. Meget god kommunikation. Og jeg tror, ​​jeg har lagt mærke til, at fordi vi også har vores direktør, er vinmarker kvindelige, hvilket er ret sjældent. Hun står i spidsen for et hold på 50. Hun er den eneste kvinde, hun forlader det, hvilket er rigtig fedt. Og så kommunikationen mellem vores teams og inden for hinanden er bare fantastisk. Og det er en ting, jeg har lagt mærke til, jeg mener, det er, at det ikke er sådan, at alle kvinder er super kommunikative, men vi går efter den almindelige stereotype. Så, men vi er meget gode. Og vi kommer alle rigtig godt ud af det. Og det har vi også altid gjort med Mick. Han var virkelig god at kommunikere og snakke med, men vi, det bliver en smule højere. Tre af os. Men det er meget sjovt. Og jeg synes, det er fantastisk, for faktisk var Zidanelia også i praktik her tilbage i åh syv. Og så kom hun tilbage i 2015 som vinmager. Så det føles også godt. Igen, hvad du har talt om, hvad en gevinst er, det er vinderne, folk vil gerne vende tilbage og arbejde med dig. Og det siger meget, og det betyder meget. Og det hjælper bare med at opbygge det teamwork. For vi kommer alle sammen og kan stole på hinanden. Jeg tror, ​​det er en stor ting, at vi har meget tillid. Så det er fantastisk.

Samantha Sette 34:09

Ja, og jeg ville elske at du ved det, for nogen kvinder derude, der lytter, som gerne vil begynde med vin? Det skal være en lille smule sværere objektivt, og har du nogle råd eller visdomsord, og vil du gerne løse de udfordringer? Og hvordan bryder man ind, hvordan man kommer dertil?

Cara Morrison 34:23

Nå, jeg gjorde det for meget længere siden end folk nu. Forhåbentlig er det ikke så svært. Jeg må sige, at jeg aldrig rigtig har set det som en barriere. Det faldt mig bare aldrig over. For nogle gange er det godt at være uvidende. Og jeg gør det, hver gang jeg får tankerne til at tænke på noget, og du ved, nogle gange ville folk sige ting som: Åh, tønderne er større end dig, eller hvordan kan du gøre det? Fordi du er så lille, er forskellige ting, og du bare griner af det og går videre, og på en måde er det mere som jeg vil vise, det gør dig mere fast besluttet på at gøre det og mere fast besluttet på at få det til at fungere. Så du skal bare, så længe det er noget, du virkelig ønsker, og du bliver ved med at arbejde hen imod det, er det også at få de rigtige mennesker, jeg har bare tilfældigvis arbejdet med nogle virkelig fantastiske mentorer gennem årene. Og de er meget opmuntrende af mig. Så det er når du vælger dine jobs. Det er, du ved, du ikke er det, de interviewer dig ikke bare, du interviewer dem og sørger for, at de er mennesker, du kan arbejde med. Og det vil være nyttigt for din karriere. Og det er en lille smule planlægning en lille smule held. Så jeg synes bare, du skal blive ved med at rulle med det. Og hvis det ikke lykkes, så find et andet sted, som Well

Samantha Sette 35:39

Jeg elsker det. Ja, vinfremstilling kan være. Det er sådan en pæn mark. Og for alle derude, der ønsker at komme ind i det, er det sådan, hvordan gør man det? Hvordan forvandler man druer til vin? Og der er mange trin der. Og især som kvinde, ved du, det styrkelsesaspekt, som jeg elsker, som du rørte ved, er kritisk. Og få foden frem på døren, men fremad bevæge sig fremad og komme dertil. Nå, Cara, jeg vil ikke glemme dette spørgsmål, for vi stiller dette i hver episode, men jeg vil give dig en lille advarsel. Så du kan ikke sige Sonoma cutrer Chardonnay, men hvad er der i dit glas? Vi spørger i slutningen af ​​hver episode Hvad drikker du? Hvad elsker du lige nu? Er der en vin, du virkelig er begejstret for? Og jeg vil meget gerne høre, hvad der er i dit glas.

Cara Morrison 36:22

Hvad er der i mit glas? Åh, dreng, det er høstjuice. er i mit glas. Drue saft. Det har jeg altid gjort. Hen over sommeren har jeg et blødt sted for rosevine. Og jeg er så glad for, at roser endelig er slået igennem. Jeg mener hele 2000'erne. Vi blev ved med at sige, at Rose ville klare det. Og alle ville have en eller anden grund til, at det ikke ville sælge, fordi alle tænkte tilbage på de hvide Zin-dage, og de troede, det ville være sødt. Og så kom der endelig en slags nyere generation igennem, der ikke havde alle de problemer med Rose og som rødmevin fra den hvide zin-dage i 80'erne og 90'erne. Så jeg elsker bare, at tørre roser er derude, og vi kan, vi kan få adgang til dem, og der er så mange forskellige typer at få, og der er en række forskellige butikker, og ja, jeg synes bare, at roser passer så godt sommer og det varme vejr . Så jeg tror, ​​det er mit valg, hvis jeg ikke drikker Sonoma cutrer Chardonnay.

Samantha Sette 37:31

Det er så interessant. Jeg føler, at jeg er vokset op omkring mennesker, hvor det er som om, Rose er sagen. Du ved, ligesom Rose, det var vin. Ingen drak rød- eller hvidvin. Det var Rose. Det vidste jeg aldrig. Det var egentlig ikke en stor ting. Bare et par årtier tilbage. Det er skørt.

Cara Morrison 37:46

Nå, det var store hvide Zin Shutter Home. Dengang. Ja. Og så men så var det. Ja. Alle antog bare, åh, hvis den er pink, er den sød. Jeg vil ikke røre det. Og så var det så fantastisk. Når vi kunne skifte den knap og gå til tørre roser. Det var bare sådan, at der er endnu en sejr

Samantha Sette 38:12

En ting, jeg elsker ved det ene træ, er, at jeg føler mig som et vidnekollektiv. Det er ikke kun vingårdsspecifikt. Det er for alt det er for alle. Det er en meget samarbejdende, glædelig, du ved, fælles passion, som jeg føler

Cara Morrison 38:24

Det er du ved, og det fantastiske ved vinindustrien er, at vi er så venlige med hinanden. Vi gik alle på college sammen, vi arbejdede på en vingård sammen i praktik, vi ses på messer, der er bare så alle kender hinanden i vinen og gør en del af det. Det er en meget lille industri på den måde, og vi arbejder sammen. Så vi laver faggrupper, som jeg oprettede denne gruppe kaldet Charda-nørder i et stykke tid. Og vi ville mødes og bare snakke om Chardonnay og nørdede Chardonnay-ting om vinfremstilling og dele eksperimenter og ting, vi laver i vingården, og bare dele viden. Det er meget samarbejdende i hele branchen.

Samantha Sette 39:06

Det lyder det især ude vest i Californien, hvor det hele er koncentreret her.

Cara Morrison 39:12

Nemlig. Men selv de små regioner, du kender, de kommer virkelig sammen. Jeg arbejdede på at høste ude i Long Island, New York, helt tilbage, da og du ved, de ville mødes og lave lignende ting, fordi det er en lille smule, og de prøvede at promovere inden for og og del ideer, og overalt gør du det ligesom, hvad der foregår der. Som i begyndelsen af ​​hver høst begynder du at ringe til dine venner. Får du det her? Ser du også dette? Og hvad synes du, vi skal gøre med dette? Hvad er dine ideer? Så I afviser altid ideer fra hinanden? Og min mand er vinmager. Så jeg har ligesom en in house-konsulent for hinandens huskonsulenter. Så de gode middagssamtaler vil ikke ligge og drikke vin, og at vi bare begynder at snakke om det og forskellige ideer.

Samantha Sette 39:56

Nå, har du nogle sidste ord, jeg vil åbne bordet med noget, du vil dele, hvad enten det drejer sig om vin, Chardonnay, som er vin, eller dig selv og din rejse, alt hvad du vil dele for vinentusiast-lytterne derude .

Cara Morrison 40:10

Åh, dreng, jeg burde have haft noget gemt. Ja, det eneste man kan sige er, at det bare bliver ved med at nyde og elske vin og prøve nye ting. Jeg mener, det er bare det sjoveste ved vin er opdagelsen. Og du ved, det er super sjovt at komme ud til forskellige vingårde og smagerum og se, hvad de har, eller bare smage forskellige vine, som du aldrig har hørt om. I glas kan du selvfølgelig prøve Sonoma Cutrer Chardonnay, når du kan, men også at udforske og se, hvad der er derude, er en af ​​de sjoveste dele.

Samantha Sette 40:48

Absolut at vide, hvad du kan lide, men være åben over for, hvad der ellers er derude og på en måde tage den oplevelse. Det er jeg helt vild med. Og Cara, du har været en fornøjelse at tale med udtryk for taknemmelighed. Jeg er sikker på, at vores lyttere føler det samme. Og dermed har det været fantastisk at chatte med dig i dag.

Cara Morrison 41:05

Tak, Sam, det har også været dejligt at chatte med dig.

Jacy Topps 41:13

Ingen vin inspirerer til så mange stærke meninger som Chardonnay til Eg eller ikke til Eg, Mallow eller ingen mellow. Som de fleste druer vil Chardonnay udtrykke sig forskelligt afhængigt af terroir og fordel. Med så mange Chardonnay-producenter over hele verden er stilarterne uendelige. Så måske skulle vi som vindrikkere prøve at holde et åbent sind. Hvad tænker du? Hvis du kan lide dagens afsnit, vil vi meget gerne læse dine anmeldelser og høre, hvad du synes. Du kan e-maile os dine kommentarer og spørgsmål på podcast hos Wine Enthusiast. dotnet hej, hvorfor ikke fortælle dine vinelskende venner om at tjekke os ud for at huske, du kan abonnere på denne podcast på Apple, Google, Spotify og andre steder, der lytter til podcasts. Du kan også gå til wine enthusiast.com backslash podcast for flere episoder og transskriptioner. Jeg er JC tops. Tak for at lytte