Close
Logo

Om Os

Cubanfoodla - Denne Populære Vin Ratings Og Anmeldelser, Ideen Om Unikke Opskrifter, Information Om Kombinationerne Af Nyhedsdækningen Og Nyttige Vejledninger.

Kultur

Hvorfor gøre vinuddannelse mindre indelukket kunne redde industrien

For tredje og sidste afsnit i vores tredelte serie, der fremhæver flere af 2023's Future 40 Tastemakers , Marie Cheslik tager fat på et tvingende spørgsmål: 'Hvordan gør jeg vin tilgængelig for alle?'



Som en Chicago-baseret sommelier og iværksætter bemærkede Cheslik, at vin ikke var et meget varmt emne i Midtvesten. Men det var ikke nødvendigvis, fordi folk ikke var interesserede. Ofte overvældet af branchejargon og indelukkede kulturelle opfattelser, havde de bare ikke et sikkert og informativt rum til at tale om det.

Du kan måske også lide: Er du en vinsnob? 8 røde flag at finde

I 2020 grundlagde Cheslik Sådanne vine som en vinuddannelsesplatform for at gøre vin sjovere og mere tilgængelig. Hendes mission er at hjælpe flere mennesker med at blive sikre på vin ved at oversætte kompleks terminologi til almindeligt engelsk og skabe et støttende fællesskab, som hun kærligt kalder sit 'Slik Squad'.



Cheslik har siden udvidet sin rækkevidde til TikTok , hvor hendes relaterbare sketches hjælper over 65.000 følgere til at føle sig set, komfortable og hørt – en vigtig ingrediens i at skabe en mere inkluderende industri, bemærker hun.

Hør, mens Cheslik deler sin brancherejse; finder indsigtsfulde paralleller mellem hendes tidligere karriere som uddannet sygeplejerske og vinbranchen; og deler sin vision for et mere inkluderende vinlandskab.

  Apple Podcast-logo
  Google Podcast-logo


Afskrift af episode

Transskriptioner genereres ved hjælp af en kombination af talegenkendelsessoftware og menneskelige transskriberinger og kan indeholde fejl. Kontroller venligst den tilsvarende lyd, før du citerer.

Højttalere : Samantha Sette, Marie Cheslik, Jacy Topps

Jacy Topps 00:09

Hej og velkommen til Vinentusiast-podcasten. Du serverer drinkskulturen og de mennesker, der kører den. Jeg er Jacy Topps. Dette er det sidste afsnit i vores tredelte serie, der fremhæver nogle af dette års indslag. 40 smagsmagere Wine Enthusiast har altid haft som mål at centrere samfund, der traditionelt er blevet udeladt af vinsamtalen. Tidligere 40 under 40. Fremtidens 40 er sammensat af innovatører, fortalere for smagsmagere, og de bringer dem vinindustrien ind i fremtiden. Hvilket fører mig til vores gæster i denne uge. Marie Cheslik. Marie er certificeret sommelier og grundlæggeren af ​​Slik Wines, en virksomhed, hvis mission er at tilbyde tilgængelig vinuddannelse. Marie sætter sig sammen med vores digitale webproducent Sam Sette. Så lyt med, når Marie forklarer, hvorfor hun brænder for at gøre vinundervisning mere tilgængelig, hvad hun finder frustrerende i vinområdet, den ene ting, hun ville undervise, hvis hun kun skulle undervise i én ting om vin, og hvordan hun gør sin online uddannelsesplatform engagerende og interaktiv. Kaldet er en drømmesamling af californiske vine, der tilbyder et særpræget udvalg af varianter, stilarter og de bedste appalacher. Vinmageren James MacPhail giver hver vin en klar, enestående stemme, der arbejder sammen med kendte familieavlere for at fremstille Chardonnay, Pinot Noir og Cabernet Sauvignon, mens han samler over 7090 plus partiturer i processen. Slut dig til et af kaldelserne, fuldt tilpasselige vinklubber for første adgang til nye udgivelser, specielle biblioteksårgange og mere. Med fire medlemsmuligheder er der en klub for enhver vinelsker, modtag tre forsendelser om året, eller prøv det månedlige abonnement, der leverer tre flasker om måneden lige til døren. For mere information og adgang, besøg os hos den ringende wine.com backslash-entusiast.

Samantha Sette 02:29

Hej alle sammen og velkommen til Vinentusiast Podcast. Mit navn er Samantha Setter, og jeg er den digitale webproducent her hos Wine Enthusiast, og i dag har jeg fornøjelsen af ​​at tale med Marie Cheslik, en af ​​dette års fremtidige 40 honorerede. Hvert år anerkender Wine Enthusiast et mangfoldigt sæt smagsmagere, som bringer drikkevarebranchen ind i fremtiden. Blandt dem er vinmagere, undervisere, bryggersommelierer og alle mulige fagfolk, der finder unikke måder at åbne døre og bygge broer på i branchen. Marie er en certificeret sommelier og grundlæggeren af ​​slik vine, en sjov, tilgængelig, men alligevel informativ vinuddannelsesplatform. Før vi dykker ned i verden af ​​tilgængelig vinuddannelse, Marie, har du noget imod at dele lidt mere om dig selv, og hvordan sådanne vine blev til?

Marie Cheslik 03:14

Jo da. Og du klarede det. Det var godt. Egentlig bare min elevator pitch er i bund og grund ikke, men ja, jeg hedder Marie Cheslik. Jeg tror på sjov, imødekommende, hverdagsvinundervisning og startede slik vine, som kun er bagenden af ​​mit efternavn. Så det er S L I K startede i begyndelsen af ​​COVID i august 2020. Beslutter virkelig, hvor jeg ville hen inden for vinverdenen. Jeg arbejdede på restauranter før COVID. Jeg arbejdede endda som sygeplejerske, før jeg arbejdede på restauranter. Så jeg har levet et par liv og virkelig besluttet, at vin var noget, jeg brændte for, men også mennesker og opdragelse af folk bag. Så slik vine var min måde og min mission om at udforske, hvordan gør jeg vin tilgængelig for alle? Og hvordan ser det ud? Og da vi startede på det tidspunkt, lignede det mere virtuelle begivenheder, fordi det åbenbart var meget populært i begyndelsen og COVID. Og det har egentlig bare ændret sig over tid. Og jeg vidste, at det skulle ske, for at slick voksede. Men missionen forbliver den samme, have sjov og tilgængelig vinuddannelse for alle. Og måden dette begyndte at blive til Ja, virtuelle begivenheder, ja, at lave begivenheder for mennesker. Men det begyndte at blive mere til en online forretning, hvor jeg begyndte at skabe indhold, ikke kun for mig selv for at reklamere for, hvad jeg laver og mine færdigheder, men også for andre mennesker. Jeg begyndte at få anerkendelser fra mange forskellige slags vinmærker. Og folk begyndte virkelig at kunne lide det indhold, jeg lavede. Og jeg fik ret hurtigt en lille tilhængerskare. Jeg har næsten 90.000 følgere på alle mine platforme, og jeg bruger dem virkelig som et feedbacktavle til at sige: Hvad kan du lide ved vin? Hvad synes du er frustrerende ved vin? Hvad ville du ønske, fandtes i vinverdenen, så jeg kalder dem kærligt, mit glatte hold, de mennesker, der følger mig, Mine følgere, som jeg gør mit bedste for at interagere med alle, der når ud til mig. Og det har virkelig skabt denne stærke struktur af produktmarkedet, der passer ind på vinmarkedet. Så jeg har lavet et online vinkursus, som jeg føler passer utrolig godt til slik-truppen og deres behov. Og jeg arbejder også på nogle bøger, hvordan man læser en vinetiket, hvilket er, hvis jeg skulle lære én ting om vin, ville det nok være den ting. Så det er på missionen om en let tilgængelig vinuddannelse for alle.

Samantha Sette 05:36

Tusind tak fordi du deler alt det. Det ser ud til, at din mission udvider sig i så mange forskellige retninger. Og jeg ville elske at tage et skridt tilbage et øjeblik, fordi du nævnte, at du har en tidligere historie i sundhedsvæsenet. Og så hvor kom det omdrejningspunkt ind. Og hvad inspirerede dig egentlig til at gå ind i vin?

Marie Cheslik 05:53

Ja, der er en, der er en vittighed derinde om sygeplejersker, der har brug for et glas vin sidst på dagen, eller en hvilken som helst sundhedsplejerske, især under COVID. Nå, jeg kom ind i sygeplejen, fordi jeg virkelig kunne lide mennesker. Og jeg kunne virkelig godt lide at komme i kontakt med mennesker. Og jeg kunne virkelig godt lide at føle, at jeg hjalp, ikke sandt. Og en virkelig indlysende objektiv måde at hjælpe nogen på er at hjælpe med at redde deres liv. Og så da jeg var yngre, gav det mest mening. Og da jeg så kom ind på sygeplejeskolen, arbejdede jeg som vært på en restaurant her i Chicago, hvor jeg stadig er hjemmehørende, og jeg elskede det, som om jeg arbejdede på den slags dumme bro-bar i downtown Chicago, og havde virkelig ingen mulighed for at kunne lide det så meget som jeg gjorde. Men jeg kan huske, at jeg var 19. Og vi havde ligesom faner bag værten, og at vi kunne skænke øl til folk, der ventede. Og jeg syntes bare, det var det fedeste. Og jeg syntes, at restauranter er seje. Ligesom jeg virkelig digter det her. Og så da jeg begyndte at arbejde som sygeplejerske, var jeg sådan, du ved, det er fint at være sygeplejerske, ikke? Det gør mange mennesker tilfredse og glade. Men jeg ved bare, at der er en anden ting, jeg skal forfølge. Og jeg skal vide mere om og se, hvor langt jeg kan komme med det. Og så ja, at komme ind i vin var egentlig bare min måde at komme ind på en restaurant på. Det var en restaurant af højere kaliber, jeg ville virkelig lave noget Michelin-stjerne, bare noget øverste niveau. Og jeg følte, at vin bare var en færdighed, som mange andre mennesker ikke havde. Og jeg ville gerne have et ben i det. Så at komme ind på vin fra sundhedsvæsenet var egentlig mere pragmatisk end noget andet. Men det er blevet til sådan noget sindssygt som dette. Og jeg har bare elsket hvert trin af det.

Samantha Sette 07:35

Absolut. Og hvad har overrasket dig mest hidtil på denne rejse fra denne overgang specifikt?

Marie Cheslik 07:43

Det, der overraskede mig mest, er, hvor lig det at arbejde som sygeplejerske er at arbejde på en restaurant. Og selv hvad jeg gør nu, det er sådan en lignende færdighedssæt med at tage komplekse emner, hvad enten det er diabetes eller hjertesvigt, og oversætte det til vinens verden, jeg ser så mange paralleller til tilgængelighed og underlig en jargon og bare være for komplekst, ikke? Eller måske endda et lille tabu med at tale om døden på nogle måder, ikke? Ligesom jeg ser mange paralleller inden for vinverdenen. Og jeg vil også spøge med, at jeg føler, at jeg får vand til folk i begge scenarier, uanset om det er på hospitalet eller på en restaurant, det var mit hovedjob var 40 %, at fylde vandglas op.

Samantha Sette 08:30

Jeg har aldrig tænkt på det på den måde. Og jeg kommer også fra en lille videnskabelig sundhedsfaglig baggrund, hvis du vil. Og du har så ret, og at der er så meget, folk ikke ved om vin. Og det er svært, fordi det er nemt at forstå, at det ikke er særlig nemt at kommunikere. Og der er den barriere der, som jeg antager, er det, du forsøger at bryde væk fra, er at prøve at komme forbi det.

Marie Cheslik 08:53

Ja, absolut.

Samantha Sette 08:55

Og hvorfor så vin og ikke øl, fordi du nævnte, at du startede med at skænke dine glas.

Marie Cheslik 09:02

Jeg følte, at der var flere muligheder inden for vin, ligesom vin bidrager til 30% af restaurantsalget. Og så følte jeg, at jeg kunne bidrage mere. Jeg kunne være mere værdifuld for en restaurant ved at forstå vin. Og selvfølgelig, ølverdenen har historie er lige så kompleks som vinens verden. Men der var bare noget, der virkelig gjorde mig opmærksom på vinens verden. Og jeg synes også, der er et stort spørgsmålstegn ved vin. Ligesom jeg er fra Milwaukee, Wisconsin, og så jeg har drukket nogle øl før. Jeg har gjort det ligesom, jeg forstår det, men jeg føler, at den blå krave Americana-kultur virkelig allerede har omfavnet ølkulturen. Som om jeg følte, at der allerede var nogle svar på, at der er håndværksbryggerier, som folk elsker, og folk elsker især i Midtvesten. Og med vin. Det er som om, jeg ikke ser nogen, der taler om vin i Midtvesten, og hvis nogen er det, kan jeg sværge på dette? Jeg vil ikke bande, men du. Nogle mennesker bare, du ved, virkelig popper hele vin-tinget, ikke? Og det har jeg ønsket at kunne løse. Og jeg føler, at jeg mener, jeg føler, at jeg har det, og jeg følte det som på det tidspunkt, hvor jeg kunne, og så det er min rejse med slick, der prøver at finde ud af, hvordan man gør det mere tilgængeligt.

Samantha Sette 10:18

Absolut. Og hvad tror du så, det er ved vin, der gør den utilnærmelig versus øl versus måske en margarita? Eller ser det ud til, at cocktails på dåse er overalt?

Marie Cheslik 10:27

Ja, helt sikkert. Jeg mener, der er et par forskellige ting, ikke sandt. Og jeg tror, ​​du kan gå mange forskellige veje med denne samtale. Men i mit hoved føler jeg, at det er, det er en kombination, de to største ting er terminologien. Og ligesom de udtryk, vi bruger inden for vinverdenen, og bare den kulturelle opfattelse, sådan som jeg hentydede til tidligere med sundhedsvæsenet, som at man kan beskrive diabetes for nogen rigtig godt eller virkelig dårligt. Og hvordan du gør det, vil i sidste ende afgøre, hvor kompatible de er med, hvordan de bruger insulin, eller hvor meget de passer på sig selv. Ligesom det er en meget kraftfuld ting at være i stand til effektivt at kommunikere disse komplekse emner på en måde, der er tilgængelig. Og jeg tror, ​​at der er mange, der prøver at gøre det. Og jeg tror, ​​at mange mennesker savner mærket på et par ting. Og vi er stadig lidt for jargony, vi bruger stadig ord som du ved, tannin og surhed, endda ben og sådan noget, hvor folk bare er forvirrede over det. Ligesom disse ord er vigtige, når du lærer mere om vin, men du kan ikke altid bruge det ordsæt med det samme. Så jeg tror, ​​at netop de udtryk, vi bruger, kan være virkelig skræmmende for folk. Og så selvfølgelig de kulturelle opfattelser. Jeg laver tiktoks hele dagen nu, ikke sandt. Og jeg ser tendenser inden for vinindhold. Og de, jeg altid ser de mest populære vinvideoer, er dem, hvor folk gør grin med vinsnobber, ikke? Ligesom de altid sprænger i luften, uanset om det er en slags sketch af nogen som falsk vinsmagning, eller som du ved, du er til en vinsmagning. Og det sker, ikke? Som om folk forholder sig så meget til det. Og det er åbenbart sådan et smertepunkt for folk. Vin er blevet forbundet med lignende sofistikering og raffinement for evigt. Og folk vil ikke se dumme ud, vel? Og folk kan lide at have dette pres for at få det rigtigt, citere, fjerne citater, når de smager eller taler om vin, og derfor vil du i sagens natur bare føle dig utilnærmelig, når du ikke vil begå de fejl. Så det er de to største ting, jeg ser, hvis du er på tilgængelighed inden for vin.

Samantha Sette 12:32

Det er så sandt. Jeg kan huske, da min første vinsmagning nogensinde, jeg følte mig så bange, fordi jeg følte, at jeg blev testet. Som om det var en quiz. Og jeg havde brug for at få det rigtige ord og sådan noget som tan og som om jeg ikke engang ved, hvad like betyder. Og jeg har det underligt at sige det på denne podcast lige nu. Men det er det, der er så mange nuancer der. Og så gætter jeg på, hvilket råd ville du give til nogen, hvis de stod i sådan en situation? Hvor de ikke ved, hvordan de skal beskrive en vin, eller hvor de følte det pres? Eller hvordan kan du slippe af med det pres? Hvordan kan du lindre det?

Marie Cheslik 13:06

Højre. For mig? Jeg føler, hvorfor jeg startede sådan, at jeg følte, at uddannelse var svaret på dette spørgsmål. Det er ligesom uddannelse og at have et godt fællesskab, ikke sandt. Og når jeg siger med begge disse ting som uddannelse, så har du lidt brug for at vide, hvad der er udgangspunktet, ikke? Og jeg sidestiller det som at lære et sprog, som du kan, hvis du er sådan en person, der kan tage en fransk klasse, tage en spansk klasse og lære fransk eller spansk ved at sidde i klasseværelset, som fantastisk, mere kraft til dig, det burde du gøre. Og det kan du med vin. Og der er masser af gode gratis ressourcer derude. Men de fleste mennesker ville nok have mere gavn af at flytte til Frankrig, du ved, eller flytte til Mexico for at lære et nyt sprog og bare blive helt fordybet i det. Det er den mere skræmmende mulighed. Folk gør ikke den mulighed. Men at hvis du virkelig vil gøre det sådan, ville det være den bedste måde at gøre det på, er bare at fordybe dig helt. Og det synes jeg selvfølgelig, hvis du ikke har midlerne til at flytte til Napa eller Bourgogne med det samme, du ved, bare at finde en gruppe mennesker, som du har det godt med, og som taler dit sprog, og du virkelig stemmer overens med og uanset om det er personligt i en vinbutik, så er det lige nede på gaden, ikke? Ligesom jeg kender masser af mennesker, der deltager i smagninger i vinbutikker, og det får dem til at føle sig mere komfortable og føle, åh, det er lige nede på gaden. Jeg tager dertil efter arbejde. Og du ved, jeg kan virkelig godt lide, hvem der arbejder der eller hvad, ikke? Slik er min løsning på et online svar på det, hvor meget af det, vi laver, er online, men hvis vi kan have et online-fællesskab, der får folk til at føle sig velkomne og have det godt, og jeg skaber indhold, der er tilgængeligt og som lidt dumt og giver mulighed for ærlige samtaler om lignende, jeg ved ikke hvad tanniner er, og være sådan, det er fint. Det er sejt. Velkommen. Du ved, kom ind. Så at finde en god gruppe mennesker og fordybe dig i den gruppe mennesker, jeg føler, er den bedste måde at gøre det.

Samantha Sette 15:00

Absolut. Når det kommer til de fællesskaber, der er, hvilke slags mennesker finder du så? søger denne information og søger denne uddannelse?

Marie Cheslik 15:09

Ja. Så jeg mener, jeg er baseret i Chicago, ikke? Jeg er virkelig midtvesterlandsk, jeg bringer det op en gang imellem på min side. Så jeg tror, ​​at mennesker gør denne meget naturlige ting, hvor de drager mod mennesker med lignende fælles oplevelser, eller nogen, der endda ligner dem. Dette er kun menneskelig psykologi. Så jeg tror, ​​jeg får mange midtvesterlændinge, og jeg får mange kvinder, der kommer til min side, som synes om, det er bare så forfriskende at se nogen som dig tale om vin på en måde, der bare er så lethjertet og sjov. Så det er sådan set den største klump af mennesker, jeg får på det glatte hold. Og så er jeg også tysk vinambassadør. Så jeg får også en masse internationale Squad-medlemmer, hvilket har været rigtig interessant, fordi jeg forsøger at ramme mange af mine samtaler og indhold om American Wine Experience, som jeg har lyst til som en lille dukkert, dette kunne være en hele nother podcast, i modsætning til at kunne lide European Wine Experience, hvor det er som om der stadig er den mur, og der er stadig den barriere. Men du ved, i det mindste, hvis du er i Tyskland, kan du gå til al sovs inden for rimelighedens grænser og være som, åh, ja, vin er lavet her, er ligesom du kunne gå til, du ved, Mosel og være ligesom, åh, ja, som jeg ser en vingård, forstår jeg det. Men for Chicago er det ligesom, hvor skal du hen, og folk ved ikke engang, at vi laver fantastisk vin i Michigan. Folk ved det ikke endnu. Højre? Eller folk har det sådan. Det er ikke, citer unquote, som et rigtigt sted at lave vin. Men det er ligesom, vi har så meget at lære på den amerikanske side. Så det har været interessant at se, hvilken slags mennesker der følger slik. Men det har været en hel bred variation. Det har været vidunderligt.

Samantha Sette 16:39

Ja. Og jeg bemærkede, at denne forskel opstod mellem at opleve og lære. Og der er, at jeg ikke vil kalde det en væg eller en overgang, men det er næsten et gråt område mellem de to, hvor du kan have begge dele, og med en online virtuel platform, hvordan simulerer du den oplevelse? Hvordan kommer du til det læringsniveau,

Marie Cheslik 16:59

konsistens, jeg mener, jeg og konsistens, og virkelig at nå ud til folk, der når ud til mig, ligesom jeg forsøger at svare på hver DM, jeg får, jeg prøvede virkelig at lave noget, der er interaktivt og får folk til at føle set, men dette tager selvfølgelig tid. Og jeg får det ikke altid rigtigt. Du ved, sådan nogle gange laver jeg et stykke indhold, og det flopper, jeg går okay, ligesom, hvorfor skete det? Hvad handlede det om, hvad skal jeg ændre og få folk til at føle, de vil engagere sig i det mere XYZ ting. Så det er, du ved, det er, jeg har aldrig drevet en virksomhed før. Så jeg lærer sådan set disse ting, mens jeg går. Og jeg har læst en masse bøger om markedsføring, for meget af det, jeg laver, er markedsføring, og meget markedsføring er kommunikation. Så mange af disse lektioner, som marketingfolk underviser om, som, Okay, du er på en virksomhed, du vil have, at folk skal vide om det. Det er markedsføring, ikke? Det er reklame. Og så bruger jeg lidt min egen personlige erfaring med de ting, jeg har lært i erhvervsbøger og marketingbøger. Og der er denne ene bog, Anne Hadley er en virkelig berømt lignende, marketingekspert og forfatter. Og hun har fået dette gode citat, som jeg tænker på, hvilket er god markedsføring, der får virksomheden til at se smart ud. Og god markedsføring får kunden til at føle sig smart. Så gør ikke ting, fordi du føler, at det er en god idé. Ligesom, det er måske et nyttigt værktøj at starte bare for at se, hvad der virker. Men i virkeligheden er det ultimative mål som at tjene den person og hjælpe andre, de mennesker, der hjælper sådan-holdet med at blive set, og hjælpe folk med at føle sig godt tilpas. Så det er mit ultimative mål med det, jeg forsøger at gøre for at få folk til at føle, at de bliver hørt.

Samantha Sette 18:36

Det lyder virkelig tilfredsstillende. Og jeg elsker, hvordan du talte om markedsføring, fordi du ikke kun markedsfører for slik-teamet og slik-vine, men også for vin generelt. Fordi det virker som om det er en utilgængelig, hvis det er et ord. I vinindustrien gør det folk en lille smule tøvende. Men ud fra din erfaring, finder du ud af, at den lægmand, der ikke ved meget om vin, bliver faktisk ret begejstret for det her, når de har ordlyden og sproget til at tale om det.

Marie Cheslik 19:08

Ja, min jeg elsker jeg elsker det. Det er en af ​​mine yndlingsting, når nogen kommenterer eller DMS mig, og de siger, jeg drikker ikke vin, eller jeg kan ikke lide vin, eller jeg tror ikke, jeg kan lide vin. Men jeg elsker at se dit indhold. Og det er ligesom, det er stærkt. Ligesom jeg ikke ved, hvor mange mennesker du kan konvertere på den måde til at gøre det. Jeg synes, det er en utrolig stærk ting. Og jeg troede ikke rigtig, at jeg ville have evnen til at gøre det bare ved at være mig selv. Men det er egentlig alt, hvad det er. Og det har været utroligt givende, som du har sagt.

Samantha Sette 19:13

Og for disse mennesker. Hvad tænker du, når de begiver sig ud på deres vinrejse, og du ser dem vokse, du letter den vækst i dem. Hvad synes at være den mest tilfredsstillende del af det?

Marie Cheslik 19:51

Jeg mener, kort sagt, du har sagt det som, jeg kan lide mennesker. Jeg kan godt lide at hjælpe mennesker. Det er det, der bringer mig glæde. Det er min egoistiske Bare at se dig vokse er det, der får mig til at gøre det og får mig til at føle mig opfyldt. Ligesom jeg har haft sikkert 12 personer fra en sådan gruppe, der forfølger vin og holder mig orienteret om deres vinrejse som professionel på grund af at se mine ting. Jeg har lige haft et opkald i denne uge med denne fyr, der arbejder som salgsjob og i LA, og han siger, jeg vil gerne ind i vin. Og jeg synes, det er fantastisk. Lad os tale om, hvad du ved, hvad du er god til, og hvordan du får dig derhen. Og han fortalte mig bare, at han søgte et salgsjob inden for vin, du ved, den samme uge, samme dag begivenheder. Så det har bare været sådan, at resultaterne er håndgribelige, og det er vanvittigt. Og jeg troede aldrig, at jeg ville være i stand til at gøre det inden for vinkanalen. Jeg mener, det er tilfredsstillende at gøre det inden for sundhedsvæsenet, helt sikkert at se resultaterne af, du ved, dit hårde arbejde og sørge for, at din patient er sikker og kan tage hjem. Det er givende. Og mit modsvar inden for slick er at se folk komme til vin og få deres liv beriget derigennem. Det er det, der holder mig i gang.

Samantha Sette 21:02

Og bemærker du, at det er et almindeligt mønster, at folk ikke kun lærer om vin, men på en måde forfølger dette i deres karriere og professionelle liv?

Marie Cheslik 21:11

Du ved, jeg vil sige, at det sandsynligvis er det usædvanlige scenarie, jeg tror, ​​at de fleste mennesker bare vil nyde det. Folk, der har taget mit kursus, jeg ville, jeg trak dem, efter de har taget det, jeg vil sige, at sandsynligvis kun 20% af folk forfølger en mere professionel karriere på grund af det. Men jeg har heller ikke som noget andet referencepunkt for det. Det er en del. Eller hvis det er lidt, du ved, jeg har ikke nogen baggrundsviden om lignende, hvad WSET gør for lignende konvertering til næste kursus og sådan noget, vel. Men jeg tror, ​​at det kun er mig, der er min virksomhed og på en måde udstikker denne vej for mig selv. Jeg synes, det er en stærk ting. Jeg synes, folk skal gøre, hvad de vil med vindviden. Men jeg tror, ​​ja, en god del af dem ender med at gå til en mere professionel i modsætning til en hobbyrute og bare livsberigelsesrute.

Samantha Sette 21:57

Absolut. Nej. Og jeg tror, ​​det er et vidnesbyrd om, at vi altid lærer, ikke? Er det ikke det, der holder os sjove og spændende, og vi er ivrige efter bare at suge mere til verden. Og vin er et godt sted at gøre det. Fordi det er denne ting, at det for så mange mennesker bare er noget at drikke, det er rødt eller hvidt. Og så begynder du at skrælle lag væk, og der er bare så meget mere nuance i det. Og der er en verden og mennesker som dig selv, der er så begejstrede for at tale om det.

Marie Cheslik 22:23

Absolut. Det har været fantastisk. Virkelig. Det har været fantastisk.

Samantha Sette 22:28

Ja, og jeg synes, det er et fantastisk sted at skifte til, fordi jeg gerne vil tale om TikTok. Jeg kunne godt tænke mig at høre om din oplevelse indtil videre, og jeg gætter på fra begyndelsen, hvornår startede du det aspekt af din platform og tilstedeværelse?

22:43

TikTok-snakken, jeg mener, den har været dum, den er så skør, jeg bare elsker hvert sekund af den, fordi den er så absurd, ligesom, især på TikTok, er det sådan set mere, jo mere sindssyg du er, jo mere sandsynligt vil du sandsynligvis blive bemærket. Så jeg tror, ​​det bare giver folk mulighed for virkelig at udtrykke sig på måder, som jeg tror, ​​man ikke rigtig kan gøre på andre platforme. Så jeg startede TikTok, januar 2022. Så januar sidste år, og målet for mig selv i januar, sagde jeg, jeg har tænkt mig at poste en TikTok om dagen for januar måned og se, hvad der sker. Og det gjorde jeg, og mit første par sockede, da det, du ved, skal ske din sok, før du bliver sådan en god til noget. Men ved udgangen af ​​måneden havde jeg 10.000 følgere, sagde jeg, det er helt vildt. Jeg har gjort dette i en måned og på Instagram, hvor jeg har gjort det her i halvandet år nu. Jeg har tre gange flere følgere end jeg har. Og det er ligesom, Okay, det er interessant. Så lad os bare blive ved med det. Og så blev jeg ved med det. Og så finder man ligesom trends og nicher, der virker. Jeg lavede den slags komiske, stand up bit vinsmagningsanmeldelser, som folk virkelig kunne lide. Og det fik mig i marts op til at like, 23.000 følgere, og jeg tænkte, wow, okay, der er ligesom, jeg ved ikke, hvad det her er. Men jeg føler, at jeg er nødt til at fortsætte med at tilføje dette til mit repertoire og bare fortsætte med at gøre det og se, hvad der sker. Og så nu, du ved, nu er jeg 65 eller sådan noget. Og der er og der er gode dage og dårlige dage med det, selvfølgelig. Og der er tidspunkter, hvor jeg får en million visninger på en video. Og der er tidspunkter, hvor jeg får 200 visninger på en video uden tilsyneladende nogen grund. Men det er bare fordi jeg stadig lærer, ikke. Jeg har kun gjort dette i halvandet år. Så jeg føler, at jeg stadig har meget under bæltet. Men det har været rigtig sjovt. Og det er de fleste af de kunder, jeg får, kommer fra sociale medier. Det meste af det salg, jeg får til vinkurset, kommer fra sociale sociale medier. Så det er et utroligt kraftfuldt værktøj, som jeg ikke har noget imod at bruge masser af tid på, fordi det faktisk er mit annonceringsbudget, som jeg ikke bruger penge på. Det er gratis. Det eneste, der koster, er mit arbejde. Og for mig er det det værd og så også prøve at udforske andre platforme som YouTube. Så det har været, det har været en rejse, men det har været virkelig fantastisk.

Samantha Sette 25:07

Der er også noget så stærkt her, for især med mediet som TikTok, ikke? Hvor indholdet, du ikke altid søger efter det, lander det ligesom i dit skød. Og jeg tror, ​​at din hurtige vækst viser, eller i det mindste for mig, at dette er indhold, som folk vil have, men som virkelig ikke ved, hvordan de skal finde. Og det vokser, fordi det er vigtigt, og det er interessant, og folk kan lide det. Og så det ser ud til, at der måske er denne tøven, som vi har talt om i forhold til at lære om vin, eller bare en uudnyttet nysgerrighed over, at du hjælper folk med at lære om sig selv, og indse, hej, selvom jeg ikke kan lide dette, dette er fedt at lære om, selvom jeg ikke kan lide at drikke det.

Marie Cheslik 25:51

Ja, absolut. Jeg føler mig især som TikTok, fordi jeg mener, jeg igen kunne have en helt anden samtale om sociale medier. Men jeg synes, TikTok er særligt interessant, fordi du vil få vinindhold, selvom du ikke indtager noget andet vinindhold. Så nogle gange får du bare en tilfældig video af, hvad de tror, ​​du gerne vil have. Og så betyder det bare, at din rækkevidde går så meget længere, som, ja, du kan undervise om vin, og det kan, der kunne tiltrække en bestemt slags person. Men hvis du kan tilføje vin med et andet færdighedssæt, du har, hvad enten det er som, illustration eller humor eller et andet lignende værktøj, det eller den færdighed, du er god til, føler jeg, at det bare udvider dig endnu mere, for ligesom, jeg bruge en masse humor med mit indhold. Så det er som om, at jeg ikke kun får en vinklientel, jeg bliver også som folk, der ser komediesider, som er et meget større marked, en meget større pulje på tick tocken, du ved, spektret. Så brug hvad du end har, hvilket også er ligesom et berømt ordsprog, inden for erhvervslivet, ligesom at bruge hvad du har, hvad end du er god til, bare fortsæt med at gøre det. Og uanset hvad folk kan lide, lad være med at stoppe med at gøre det, hvis du har en video, der går viralt, bare gentag den, indtil folk hader dig for den, lige indtil du bare er folk, der er helt trætte af den. Højre. Så det har lært mig mange lektioner om ikke kun konsistens, ligesom forretning generelt, det har været rigtig godt.

Samantha Sette 27:17

En af mine yndlingsting, som jeg hører, når jeg lærer dig at kende, og din historie er, at når du hjælper andre mennesker med at lære, lærer du også undervejs. Og du ejer det så meget. Og hvad er så noget, du tror, ​​du stadig skal lære? Om det handler om vin eller om at lære folk om vin, eller endda TikTok, om du vil? Nå, der er masser at lære om tick tock, jeg tror, ​​vi alle kæmper på den front.

Marie Cheslik 27:39

Jeg mener ærligt talt, for du ved, relateret til vin, jeg mener, for mig er de største kampe, jeg har, forretningen omkring vin. Jeg ved godt, at jeg er god til disse færdighedssæt. Ligesom, jeg føler, at jeg er en ret effektiv kommunikator, du ved, måske er dette ikke som eventyrets slutning. Men det her er ligesom den rigtige slutning på, okay, jeg gør, hvad jeg gør, og jeg elsker det. Og mærker betaler mig for at gøre XYZ ting. Og det er fantastisk. Og det er fantastisk. Og det giver mig mulighed for at sprede det gode ord om slick, sprede det gode ord om vin og fortsætte med at gøre, hvad jeg gør. Men ligesom, du ved, jeg kan næsten ikke, jeg gik ikke på handelsskole, jeg lærer at jonglere for at være hver eneste hat i en virksomhed. Og det er, det er svært, du ved, og at prøve at finde ud af, hvor meget tid skal jeg afsætte til fakturering? Hvor meget afsætter jeg til markedsføring kontra mit produkt versus fremtidige produkter? Versus hvordan leder jeg et hold, det var ligesom, det er et helt færdighedssæt, hvor det er ligesom, jeg lærer ikke det her. Jeg ved ikke. Jeg føler, at jeg bare prøver at finde ud af det, mens jeg går. Men hvad angår produktet, rigtigt, hvad angår selve vinen, så er det sådan en kæmpe verden, og jeg kommer ikke til at vide alt. Jeg synes, jeg er en ret effektiv generalist, jeg lærer folk om vin, og det er jeg ret stolt af. Jeg er kun lidt mere specifik med tysk vin, fordi jeg er en tysk vinambassadør, ligesom sundhedsvæsenet, ikke? Du kan lære at blive familielæge, hvilket er ligesom mange forskellige ting, ikke? For det meste pædiatri, eller du kan være nefrolog, ikke? Du kan specialisere dig i netop nyrer hele dit liv. Og det vil altid ændre sig, ikke? Og så sætter jeg lighedstegn mellem vin og det, hvor det er som om, jeg kunne lære om Tyskland, sandsynligvis for evigt, du ved, jeg kunne nok bare finde ud af et enkelt sted og være en specifik i lang tid, men jeg er glad for at være mere af en generalist, fordi jeg føler, at det giver en større gruppe mennesker mulighed for at blive begejstrede. Og så bare skabe indhold omkring det, der er effektivt, som er interessant, og som fanger og fastholder opmærksomheden. Så jeg føler, at det er mange ting, men jeg vil hovedsageligt sige forretningssiden og så indholdsskabelsen omkring det, fordi det vil hjælpe forretningssiden af ​​det.

Samantha Sette 29:54

Absolut. Der er så meget at lære. Jeg elsker det, du sagde med at være generalist, fordi vi har brug for dig. Ligesom det hjælper dig med at sætte tingene i et mere almindeligt sprog, fordi du ligesom i sundhedsvæsenet ikke går til nefrologen, hvis jeg ikke ved det, jeg blanker. Du er forkølet. Du drikker for meget vin.

Marie Cheslik 30:16

Ja, fuldstændig, fuldstændig.

Samantha Sette 30:18

Så jeg gætter på, hvad der så er det næste for sådanne vine, har du noget på vej eller ideer, som du er åben for at dele på denne platform?

Marie Cheslik 30:27

Ja, 100 %, jeg arbejder på en serie bøger, der hedder, hvordan man læser en vinetiket. Og denne bogserie kom op, da jeg lavede mit online vinkursus, som du også bør tjekke ud, det koster 189 $. Den er fire timer lang. Jeg klarede det til det glatte hold. Det er meget praktisk information. Jeg elsker det. Jeg elsker, at det er en ting, jeg kan, som jeg kan give til folk, som jeg synes faktisk er nyttigt inden for vinverdenen. Men da jeg lavede det kursus, er der et afsnit, hvordan man læser en vinetiket. Og jeg syntes, du ved, det er en stærk færdighed, som jeg tror, ​​at mange mennesker kan relatere til, hvor de er i en vinbutik, og de kigger på alle disse etiketter, og de går, jeg ved det ikke. hvad jeg vil. Så enten vælger du som standard den ting, du normalt får, eller også får du bare den billigste ting, eller den næstbilligste ting, eller hvad din tankeproces nu er. Og så at lære at læse en etiket en vinetiket betyder, at du ved, hvordan en vin kommer til at smage uden selv at åbne den. Og det er et færdighedssæt. Højre. Og det er noget, der er så lærebart, at jeg ikke rigtig har set blive undervist endnu. Så den første bog er næsten færdig. Det er sådan man læser en fransk vinetiket, vi deler den op i land, for jeg synes, det er vigtigt at gøre det på den måde. Ja, bliv bare ved med at følge det smarte hold og bliv ved med at følge det, bare for at du ved det, jeg har også snart en agent på vej til det, hvilket er fantastisk, der har bare været så mange muligheder. Og så det vil være lovligt, det vil hjælpe slik-truppen og bare få flere mennesker mere sikre på vin, hvilket igen altid er mit mål. Så det er lidt af et stort projekt, jeg har arbejdet på i disse dage, er kurset, der gør det så knirkende og skinnende som muligt. Og så kommer disse bøger.

Samantha Sette 31:59

Det er meget spændende. Og jeg vil ikke gå glip af mit yndlingsspørgsmål, spørg folk, så før jeg glemmer det, falder det mig i øjnene: forventede du at ende, hvor du er i dag?

Marie Cheslik 32:13

Nå, nej, jeg mener selvfølgelig ikke. Det her er så latterligt. Så som jeg ikke gjorde TikTok, du ved, var det ikke engang at lave videoer ikke engang på registret for mig. Men jeg har altid elsket et job, hvor det kunne være kreativt. Og jeg kunne igen komme i kontakt med mennesker. Så vidste jeg, at jeg ville lave et kreativt arbejde? Sikkert ikke. Jeg var igen lidt for pragmatisk. Der var en grund til, at jeg ville være sygeplejerske. Og der er en grund til, at jeg er så taknemmelig. Jeg er sygeplejerske, jeg siger altid til mig selv, hvis slike vine skulle sprænges i luften i morgen, og jeg havde det ikke længere. Jeg kunne stadig være sygeplejerske, jeg kunne, jeg kunne bare lave Botox-sygeplejerske-tinget og kalde det en dag, du ved, og bare føle mig sikker på, at jeg ville være økonomisk stabil og være okay at gå videre til det næste. Men hvad jeg aldrig havde forestillet mig, at jeg kunne udføre dette job, ville jeg gøre på fuld tid? Nej, bestemt ikke. Men det har været så fedt. Det har været sådan. Du ved, jeg omtaler mig selv som iværksætter. Og det plejede at få mig til at krybe. Jeg plejede at hade det ord. Det lyder bare prætentiøst. Det er næsten som at kalde sig selv en lille. Ja, det er, det er ligesom, der er noget ved det, hvor man føler, at man er mere, end man er. Men egentlig er der ikke noget andet job, der belønner dig for at forbedre dig selv mere, jo bedre jeg bliver til slik og jo bedre jeg bliver til at kommunikere vin, jo bedre bliver jeg til at skabe indhold, jo bedre bliver jeg til XYZ ting, jo bedre er slik kommer til at gøre, og jo bedre vil jeg gøre det. Og jeg ser belønningen for det økonomisk, og du ved, følelsesmæssigt, ikke? Der er ikke et andet job i verden, der virkelig gør det. Jeg kunne være gået tilbage for at få min kandidatgrad som sygeplejerske eller anæstesilæge eller hvad som helst, sørg for at du tjener penge, men du har stadig et loft, ikke? Du er stadig som: Okay, du gik i skole, du er færdig. Tillykke med dette job. Det er ligesom, jeg kunne, det kunne blive til hvad som helst. Du ved, ligesom, jeg kunne, ja, jeg lavede dette kursus, jeg vil skrive en bog. Du ved, måske er der en mursten og mørtel situation i fremtiden. Du ved, der er så meget potentiale. Og det er det, jeg synes er rigtig spændende ved det, jeg laver. Og jeg er så taknemmelig for, at jeg kan forfølge denne rejse, og at folk kan lide dig selv, folk som Wine Enthusiast, kan lide, brænde folk som mig op, og jeg er bare taknemmelig for hver mulighed, der kommer min vej. Så jeg vil bare sige, tak, gutter. Jeg sætter pris på, at. Det er ret fedt.

Samantha Sette 34:33

Nå, du er så fortjent til det. Og jeg tror for de fleste mennesker, at usikkerheden om, hvad der er det næste, ville være meget skræmmende. Og jeg er sikker på, at det ikke altid er spændende, for det er skræmmende. Det er usikkerhed, men jeg bifalder dig bare for at have sådan et åbent, ophidset sind omkring det og alle de muligheder, der kan komme din vej i fremtiden.

Marie Cheslik 34:51

Ja, jeg er vildledende optimistisk, fordi jeg føler, at du skal være det

Samantha Sette 34:57

Chers til det og yeah, right. hvis vi laver et jubel, hvad er der i dit glas?

Marie Cheslik 35:04

Jeg har iskaffe og vand foran mig. Men jeg har også en flaske 2007 Gigi Riesling, der lige står her. Så jeg er taknemmelig for at have det, og måske vil jeg nippe til det senere som fejringen.

Samantha Sette 35:19

Nå, Marie, vi er vel ved at være i slutningen af ​​en samtale. Jeg ville gerne takke dig, fordi du tog dig tid og bare igen, anerkende din præstation som en fremtidig 40-hædermodtager, hvis der var nogle sidste ord, eller hvor kan vores lyttere finde dig? Tage ordet? Her er dit skud.

Marie Cheslik 35:38

Ja, tak fordi du lyttede gutter. Jeg vil have dig til at være en del af slik-holdet. Jeg vil gerne møde dig Jeg vil gerne lære dig at kende. Jeg vil gerne få dig begejstret for vin. Så tjek enten Instagram Tik Tok eller YouTube slik vine S L I K vine og kom og sig hej, kom forbi skriv en kommentar. Ellers tjek min hjemmeside ud. Ja, jeg har kurset kun til dig. Hvis du vil. Hvis du er nysgerrig på vin og ønsker at blive mere kompetent til vin, anbefaler jeg bestemt, at ellers, du ved, alt mit indhold er gratis, og jeg vil se dig på internettet.

Samantha Sette 36:08

Get swiping er det, du bringer udtryk for taknemmelighed igen.

Marie Cheslik 36:15

Mange tak. Jeg sætter virkelig pris på det.

Jacy Topps 36:22

At lære om vin behøver ikke at være kompliceret. Men det er det ofte. De udtryk og jargon, som mange professionelle bruger, ses ofte som barrierer og skræmmende for forbrugerne, især de nyere forbrugere. Vi i branchen siger, at uddannelse er nøglen. Men måske er det mere tilgængelig uddannelse. Det er nøglen. Hvad tænker du? Hvis du kunne lide dagens afsnit, vil vi meget gerne læse dine anmeldelser og høre, hvad du synes. Du kan e-maile os med dine kommentarer og spørgsmål på podcasts hos Wine Enthusiast. dotnet. Og hey, hvorfor ikke fortælle dine vinelskende venner om at tjekke os ud for at huske, du kan abonnere på denne podcast på Apple, Google, Spotify og hvor som helst andre steder, du lytter til podcasts. Du kan også gå til wine enthusiast.com backslash podcast. For flere episoder og transskriptioner. Jeg er JC tops. Tak for at lytte